Welcome to civilization - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Hedwich Borghs - WaarBenJij.nu Welcome to civilization - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Hedwich Borghs - WaarBenJij.nu

Welcome to civilization

Door: Hedwich

Blijf op de hoogte en volg Hedwich

09 Februari 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hoi! Hoe is het aan de andere kant van de wereld? Ik hoor veel 'geklaag' dat het te warm is daar, dat die winter maar eens moet komen :) Hier is het alleen maar geklaag over regen en onweer :) Maar ik vermaak me prima hier, ik wil nog niet naar huis, nog lang niet nog lang niet!

In Jogjakarta ben ik vooral bezig met leuke dingen doen, nieuwe mensen ontmoeten en reisplannetjes maken. Ik doe eigenlijk heel veel, maar als mensen me vragen: wat doe je daar allemaal?, dan kan ik daar moeilijk antwoord op geven. Ik maak altijd van alles mee. Ik heb een week voor mijn huisgenootje gezorgd, die in het ziekenhuis lag. Dat was voor haar en voor mij een erg frustrerende week, aangezien het in een Indonesisch ziekenhuis niet zo loopt als wij gewend zijn in Europa. Vooral veel problemen met de verzekering en uiteindelijk weet niemand wat ze nu eigenlijk had. Maar gelukkig is ze er nu weer bovenop en zit ze ondertussen ergens op een eiland in Maleisie.
Vlak voor ik naar Singapore vertrok, heb ik in Jogja een aardbeving mee gemaakt. De eerste in mijn leven! Het was op een zondag middag, toen ik met vriendinnen aan het lunchen was ergens in een kleine warung. Ineens begon alles te bewegen, het leek net alsof ik op een schip zat. De schilderijen aan de muur gingen heen en weer, tafels en stoelen begonnen te schuiven. Ik had totaal niet door wat er aan de hand was, maar die indonezen wel, gelukkig. Die deden alsof het de normaalste zaak van de wereld was, pakten hun spulletjes en liepen naar buiten. Ik vroeg wat er was en mijn vriendin riep alleen maar 'earthquake earthquake'. Ik was ineens wakker en enthousiast, wat een ervaring! Het was gelukkig geen hevige aardbeving, anders was ik er niet blij mee geweest :)

Singapore. Toen ik uit het vliegtuig keek zag ik al, dit is een super nette, verzorgde stad. Welkom in de geciviliseerde wereld! Alles was er duur, dat viel wel even tegen. Wat wel fijn was is dat het verkeer gestructureerd was. Alles was netjes aangegeven, waardoor ik makkelijk met de metro overal heen kon. Iedereen liep er netjes bij, vrouwen in jurken en hakken, de mannen in pak. Ik voelde me een beetje het buitenbeentje, want ik had alleen maar allstars of slippers en geen jurkjes bij me. Na 1 dag was ik al de structuur, de sjieke mensen en hoge gebouwen wel weer beu. Ik verlangde al weer terug naar Jogja. Wat wel mooi is aan Singapore is dat er zo veel verschillende mensen in een stad wonen. Vooral Chinezen en Indiers waren veel te zien. En overal bules (blanken), wat een feest! Ik sliep in een klein hotel in een straat vol Chinezen, restaurantjes, winkels en massage salons die pas om 6u 's avonds open gingen. Het centrum was 5 min. met de metro. Ik kwam in super luxe en grote shopping malls, met winkels als zara, H&M, Prada, Dior en nog veel meer. Super sjiek allemaal. Leuk om een keer te zien maar ik was het snel beu. De mensen op de metro of op straat keken je niet aan, waren met hun mobieltjes bezig en muziek aan het luisteren. Gelukkig had ik Petra die op dat moment ook daar was om af en toe leuke dingen mee te doen. In deze week in Singapore heb ik voor het eerst heimwee gehad naar thuis, familie en vrienden. Waarschijnlijk omdat ik me in zo'n ontwikkelde stad heel eenzaam voelde. Toen het allemaal vlot geregeld was met mijn visum, was ik dan ook heel blij dat ik weer terug kon naar mijn huis in Jogja.

Ik ben ondertussen in een andere kamer gaan wonen, wel in hetzelfde huis. Er zijn 3 huisgenootjes weg, ik hoop dat er snel nieuwe voor in de plaats komen. Nu woon ik samen met 3 mannen, maar eentje vertrekt komende week al. Het zou leuk zijn nog een meisje erbij te hebben. Voor de rest is het heel gezellig hoor!
Sinds vorige week heb ik weer een rare allergie opgedaan, netelroos. Heel veel jeuk en slapeloze nachten heeft me dat bezorgd. Ik ben nu een beetje aan de betere hand, dus kan ik morgen beginnen aan mijn nieuwe vrijwilligersbaan, op een schooltje tussen de rijstvelden. Het is een ervaringsgerichte school, inclusief onderwijs, voor zover ik het heb begrepen. Ik ga me daar bezighouden met engelse les aan de kinderen en leerkrachten en het begeleiden van gehandicapte kindjes en hun leerkrachten. Ik heb er heel veel zin in! Eindelijk een project van langere tijs, waar ik fulltime mee bezig kan zijn. Ik ben heel benieuwd!

Over 3 weken staat Evy alweer voor de deur, wat gaat de tijd toch snel!! Ik heb er zo veel zin in! We gaan samen naar Karimunjawa, een paar prachtige eilanden in het noorden van Java. Eilandhoppen, snorkelen en bbqen op het strand, wat wil een mens nog meer! Daarna gaan we met de trein naar Jakarta, misschien nog hier en daar een tussenstop maken, dat zien we nog wel. Hopelijk staat Paul in Jakarta als we daar aankomen, dan gaan we samen een maandje reizen in Indonesie. Daarna zou ik nog graag naar Laos (en misschien Cambodja) willen. Maar je kent mij en planningen, die kunnen nog wel eens veranderen :) Een planning is om te weten waar je van afwijkt :p

In ieder geval weten jullie nu ongeveer wat ik hier doe, wat mijn volgende bestemmingen zijn. Ik hoor graag van jullie hoe het daar gaat!

Heel veel liefs uit Jogja! Geen zonnestraaltje, want die hebben we hier zelf hard nodig ;) xxx

  • 09 Februari 2014 - 09:19

    Bregje:

    Haha Hedje, een shoppingmall met Dior, Prada en dan H&M en ZARA hahahahah wat een heerlijke combi. Super leuk verhaal, ben heel benieuwd hoe je stage daar gaat zijn. Súper vet een ervaring met inclusief onderwijs. Heel veel plezier nog! Pas op jezelf ♥ xxx

  • 09 Februari 2014 - 09:29

    Jeske:

    Hey Hedwich!

    Wat leuk weer eens iets te lezen van je! Gaaf dat je dit allemaal doet joh, echt knap! Zo apart, dat de werelden zo anders zijn; jij doet waar je zin in hebt en vliegt overal heen, hier staat doordeweeks elke dag de wekker om 7.00..
    Heel veel plezier met Evy, maar dat gaat volgens mij wel goedkomen ;)

    Xx

  • 09 Februari 2014 - 16:09

    Evy:

    Hey Chickiee!!

    Wat ben je toch stoer!! Jij durft gewoon alles, ben super trots op jou!!
    Ben heel benieuwd hoe je nieuwe baantje gaat zijn, misschien mag je me nog wel rondleiden straks ;)
    Ik zie je over drie weekjes, Ik heb er super veel zin in!!!
    dikke kus <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Indonesië

4 maanden Indonesië!!!

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2014

Bedbugs and ashes. What's next??

09 Februari 2014

Welcome to civilization

06 Januari 2014

Groeten uit de rimboe

10 December 2013

Kota Jogja, I missed you

28 November 2013

Last week in Belgium
Hedwich

10 maanden Azie!!

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 7479

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 30 Mei 2013

Indonesië

Landen bezocht: